• Home
  • Nieuws
  • Peter Yates over Hearst Magazine en de Nationale Coverdag

Peter Yates over Hearst Magazine en de Nationale Coverdag

Nieuws

Peter Yates, spreker op de Nationale Coverdag op 21 mei aanstaande, is verantwoordelijk voor het creatieve beleid van het volledige internationale portfolio van Hearst Magazines. In zijn rol als executive creative director van Hearst Magazines International is hij verantwoordelijk voor de ontwerpstrategie van alle internationale uitgaven van (onder andere) Cosmopolitan, Harper’s Bazaar, Esquire, Town & Country en Good Housekeeping. Voorafgaande aan het event interviewden we Yates.

De ontwerpcapaciteiten en visuele strategieën van Yates moeten de opvallende aanwezigheid van de 285 tijdschriften vormen, begeleiden, ontwikkelen en continu vergroten die Hearst in 34 talen en 81 landen uitgeeft. Voordat Yates bij Hearst aantrad, richtte hij bij Condé Nast als design director het blad Cargo op. Bij Condé Nast kwam hij in 2004 in dienst, daarvoor werkte hij bij ESPN The Magazine waar hij gedurende zes jaar ook als design director werkzaam was. Naast zijn werk voor Hearst, heeft Yates sinds 2006 een eigen ontwerpbureau. In die hoedanigheid werkte hij voor klanten als Bloomingdale’s, The Ritz-Carlton, Verizon en Volkswagen.

Waarom bent u als spreker gevraagd op de Nationale Coverdag?
‘Mijn werk bestaat eruit dat ik voor elk blad streef naar een consistent internationaal merkbeeld, maar aan de andere kant is het ook belangrijk rekening te houden met de behoeften van lokale markten. Dat betekent dat ik die nuances in het merkbeeld moet integreren en het dus moet aanpassen zonder aan consistentie in te boeten. Dat is een interessant evenwicht, en ik zie er dan ook naar uit om op de Nationale Coverdag een aantal case studies te presenteren en te delen met het publiek.’

Ziet u speciale trends in het coverontwerp? En verschillen die dan per medium of per doelgroep?
‘Ik geloof niet dat we op dit moment kunnen spreken van overheersende trends. Eerder is het zo dat het huidige uitgeversklimaat de mogelijkheid heeft geschapen om vraagtekens te zetten bij de traditionele cover formules en die opnieuw te waarderen. Ik zie tijdschriften experimenteren, meer risico nemen en zichzelf dwingen om nóg creatiever te zijn. In een zo verzadigde tijdschriftenmarkt en met consumenten die zo snel zijn afgeleid gaat het erom te zorgen voor memorabele en iconische momenten.’

Wie moeten er naar dit evenement komen en waarom?
‘De Nationale Coverdag is een geweldige gelegenheid voor ontwerpers, uitgevers en hun marketeers om meer te weten te komen van een indrukwekkende verscheidenheid aan experts uit de branche, te netwerken en de unieke successen en uitdagingen van de uitgeversbranche te bespreken.’

Is het ontwerpen van covers uitsluitend een zaak van gedrukte media, of ziet u ook verbanden met online communicatiekanalen?
‘Een eigentijds tijdschrift communiceert met zijn markten via een veelheid aan communicatiekanalen. Een cover moet dus niet alleen gedrukt aantrekkelijk zijn, maar ook in de vorm van digitale uitgaven, apps en online. Ik zie titels die hun gedrukte versie gebruiken om extra waarde toe te voegen en de beleving van hun digitale gebruikers te verhogen.’

Wilt u al een tipje van de sluier oplichten over de inhoud van uw presentatie?
‘Ik geef een kijkje in de keuken van het coverbeleid van het internationale portfolio van Hearst’s tijdschriftentitels dat laat zien hoe wij omgaan met het vergroten van onze creativiteit, soms gedurfde stappen zetten en risico’s nemen, maar daarbij altijd de integriteit van onze merken op de eerste plaats stellen.’

Partners

mtcontent klein

 

mtlogo

 

Persgroep 

 

 

 

 

 

 

Sponsor

Logo 123rf