Ibrahim Nehme van The Outpost

Nieuws
Magazine The Outpost werd in de herfst van 2012 gelanceerd in Beirut. Het blad is tot nu toe zes keer verschenen en is inmiddels tijdens de Magpile Magazine Awards al uitgeroepen tot Best Magazine. Editor in chief Ibrahim Nehme komt op de Nationale Coverdag uitleggen wat het succes van The Outpost – een onafhankelijk magazine in de Arabische wereld - is. We interviewden Nehme voorafgaand aan de Nationale Coverdag, die plaatsvindt op 21 mei aanstaande in de Fabrique in Utrecht.

Waarom denkt u dat u gevraagd bent als spreker?

‘In minder dan drie jaar is The Outpost erin geslaagd zichzelf als een hoogkwalitatief gedrukt blad neer te zetten. Een paar weken geleden werd het bij de Magpile Magazine Awards zelfs uitgeroepen tot Best Magazine of 2014. Ik vind dat een hele prestatie voor een blad dat nog maar zes keer verschenen is, zeker als je bedenkt dat gereputeerde tijdschriften als New York Times Magazine en Monocle ook waren genomineerd. Wij zijn een onafhankelijk tijdschrift dat wordt uitgegeven vanuit Beirut, met een ander verhaal en een frisse kijk op de Arabische wereld. Bovendien verkopen we ook heel goed in Amsterdam, waar deze conferentie gehouden wordt. Dus ik denk dat ze ons daarom gevraagd hebben.’

Ziet u bepaalde trends in coverdesign? En verschilt dat per medium of doelgroep?
‘Vanwege de stijgende competitie en de afnemende aandacht spanne vergelijk ik een cover wel eens met buitenreclame: je hebt maar een paar seconden om ernaar te kijken, hem te begrijpen en er iets bij te voelen. Los van het onderwerp moet een goede cover op een relevante, creatieve en verrassende manier een menselijke emotie losmaken of de tijdgeest vastleggen.’

Is het maken van covers typisch iets voor gedrukte media of ziet u verbanden met online communicatiekanalen?
‘Ik denk dat covers meer gewaardeerd worden bij gedrukte uitgaven. Covers van gedrukte tijdschriften bevatten een element van verrassing en prestige, los van waar je die cover ziet. We wachten bij voorbeeld op de covers van de New Yorker, maar die zien we misschien eerst digitaal langskomen, niet in de kiosk. Zelf ben ik niet zo thuis in online tijdschriften, maar ik kan me geen puur digitaal tijdschrift voorstellen waarvan de cover die kracht heeft dat we ernaar uitkijken en zelfs opwindend vinden.’

Hoe vaak moet je covers onderzoeken?
‘Ik ben geen fan van het laten onderzoeken van covers, of überhaupt iets door panels te laten testen. Meestal hebben consumenten ook geen idee wat ze zouden willen. Of, zoals Henri Ford zei: als ik had gevraagd wat mensen wilden, hadden ze waarschijnlijk gezegd: snellere paarden.’

Wie moet er komen waarom?
‘Deze conferentie is belangrijk voor iedereen in de tijdschriften- en uitgeversbranche, en in het algemeen ook voor mensen die in de creatieve sector of bij de media werken, omdat ik denk dat we van tijdschriftenmakers veel kunnen leren op het gebied van concept ontwikkeling, storytelling en het creatieve proces in zijn algemeenheid.’

Kunt u een tipje van de sluier oplichten over wat u op de Nationale Coverdag gaat vertellen?
‘Ik ga het hebben over hoe wij the Outpost maken, wat we onderweg geleerd hebben en – natuurlijk – covers!’

Partners

mtcontent klein

 

mtlogo

 

Persgroep 

 

 

 

 

 

 

Sponsor

Logo 123rf