Spreker Ronald Ockhuysen van Het Parool

Nieuws
Ronald Ockhuysen, spreker op de Nationale Coverdag op 21 mei, begon zijn loopbaan als dramaturg bij Theater van het Oosten (nu: Oostpool). Hij ging op 25-jarige leeftijd de journalistiek in. Ockhuysen was tussen 1998 en 2008 toneelrecensent, mediaredacteur en filmjournalist bij De Volkskrant. Daarna verhuisde hij naar Het Parool, waarvan hij sinds 1 april 2015 de hoofdredacteur is.


Waarom bent u voor de Nationale Coverdag uitgenodigd als spreker?

'Ik ben uitgenodigd omdat Het Parool een krant is die van oudsher een naam heeft hoog te houden op het gebied van eigenzinnigheid. Met onze dagelijkse bijlage PS proberen we de identiteit van de krant scherp te houden: Amsterdams, toegankelijk en sterk neigend naar de goede kant van het leven.'

Ziet u bepaalde trends in coverdesign? En verschilt dat per medium of doelgroep?
'Kranten hebben hun budgetten de laatste jaren flink zien tanen. Opmerkelijk genoeg is dat niet per se negatief uitgepakt. Creativiteit is veel belangrijker geworden. Beeldredacties waren in de vette jaren tachtig en negentig ietwat in slaap gesukkeld. Ik zie nu meer lef en een groter bewustzijn van wat een krant allemaal vermag.'

Is het maken van covers typisch iets voor gedrukte media of ziet u verbanden met online communicatiekanalen?
'Covers zijn ook in de digitale wereld belangrijk, al is het maar als een soort visitekaartje op social media. Covers zijn de neerslag van de identiteit.'

Doen jullie onderzoek naar het effect van covers?
'Nee. Maar we organiseren wel exposities in Amsterdam waar het werk van onze illustratoren en fotografen wordt tentoongesteld. Daar wordt opvallend vaak op gereageerd. Bezoekers willen het werk kopen.'

Voor wie is de Nationale Coverdag volgens u interessant?
'Voor iedere journalist en beeldredacteur. Omdat bij het maken van covers dezelfde vragen gesteld dienen te worden als bij elke andere journalistieke productie. Alleen moet dat hier in een verhevigde versie.'

Waar gaat uw lezing over?
'Merijn Henfling en ik gaan vertellen over onze dagelijkse praktijk. Over hoe wij permanent de strijd aangaan tegen de klok en tegen de beperkte financiële mogelijkheden. En over hoe we naar ons idee die strijd best vaak winnen.'

Partners

mtcontent klein

 

mtlogo

 

Persgroep 

 

 

 

 

 

 

Sponsor

Logo 123rf