Spreker Marcel Feil van Foam Magazine

Nieuws
Marcel Feil, spreker op de Nationale Coverdag op 21 mei aanstaande, is als adjunct directeur van Foam, het fotografiemuseum in Amsterdam ook verantwoordelijk voor Foam Magazine, het internationale fotografietijdschrift dat door Foam wordt uitgegeven. 'Toen ons museum in 2001 opende hebben we gelijk een magazine geïntroduceerd. De 'normale' manier om foto's te presenteren is voor de meeste mensen namelijk in gedrukte vorm en niet opgeblazen en ingelijst opgehangen in een museum. En wat betreft ons coverbeleid: we zijn compromisloos, hebben lef én zijn eigenwijs.'

Wat is de rol van jullie magazine?
Het stelt ons in staat dingen te doen die in het museum minder goed kunnen. Verder trekken we via het magazine, dat in 15 landen wordt verspreid in een oplage van 5000 exemplaren, ook internationale bezoekers naar het museum. Gemiddeld wordt een magazine door 5 mensen – vaak trendwatchers, kunstkenners, grafici, mensen met een bovenmatige interesse in fotografie, maar ook reclamemensen in Milaan die voor luxe merken werken – gelezen. Foam Magazine is onze ambassadeur. En vergeet niet dat ons blad, dat drie keer per jaar uitkomt, zo'n 290 pagina's telt met nagenoeg geen advertenties. We gaan anders te werk dan normale tijdschriften. Marketing is niet leidend en beeld wordt altijd gescheiden van tekst. Behalve dan op de cover. Maar dan nog houden we de tekst zo klein mogelijk. De grafische vormgeving is voor ons heel belangrijk. Die stemmen we altijd af op de inhoud. Vorm en inhoud zijn onlosmakelijk verbonden. Iedere uitgave is weer anders.

Is het magazine succesvol?
Jazeker. We hebben dat ook onderzocht. Foam Magazine verdwijnt niet in de kattenbak, maar wordt bewaard. Er zijn lezers die van al die 14 jaar dat we uitkomen, de exemplaren nog in de kast hebben staan. Logisch eigenlijk, want het is meer een boekwerk dan een blad. De laatste uitgave was 3 cm dik, dus dikker dat menig boek.

Hebben jullie ook een uitgever?
Nee, we doen alles zelf. We werken al vanaf de eerste uitgave nauw samen met Creative Agency Vandejong uit Amsterdam. Omdat we zelfstandig zijn kunnen we doen wat anderen niet kunnen doen, hoewel we natuurlijk wel proberen niet teveel verlies te lijden op iedere uitgave. Sterker, ook bij ons is winst maken altijd het streven, maar nooit ten koste van de inhoud. In die zin zijn wij compromisloos. Ons magazine is een niche product in een niche markt. We worden wereldwijd in de gaten gehouden en zijn voor trendvoorspellers een belangrijke bron van inspiratie.

Wat is de rol van het coverbeleid en wat ga je op de Nationale Coverdag vertellen?
Coverbeleid is héél belangrijk in ons geval. Het blad moet gepakt en gelezen worden. Beeld is leidend bij alles wat we doen. We experimenteren veel. Sommige experimenten halen het en andere verdwijnen in de prullenbak. Ik laat op de Nationale Coverdag voorbeelden zien en geef een kijkje in de keuken. We houden onze covers voortdurend kritisch tegen het licht. Consistentie en verrassing gaan hand in hand.

Voor wie is de Nationale Coverdag interessant?
Ik hoop dat grafisch ontwerpers, vormgevers en beeldredacteuren zich aanmelden. Het lijkt me voor hen interessant om een verhaal te horen dat nu eens niet over de commerciële sector, maar over de artistieke sector gaat.

Partners

mtcontent klein

 

mtlogo

 

Persgroep 

 

 

 

 

 

 

Sponsor

Logo 123rf