Spreker Paul van Riessen | Quote

Nieuws

Paul van Riessen (44) fladderde na zijn studie journalistiek binnen tien jaar tijd van een bestaan als freelancer, via een carrière als tv-redacteur naar een leven als mannetje van de radio. Het leven is te kort om te lang hetzelfde te doen, nietwaar?

Toch zit hij al sinds 2004 bij zakenblad Quote, de laatste zes jaar als adjunct-hoofdredacteur. De titel past hem nou eenmaal als een maatpak. Hij wordt immers kinderlijk enthousiast van alle inspirerende ondernemersverhalen, ongeremd nieuwsgierig om de trucs van de boefjes van de firma List en Bedrog te doorgronden, buitengewoon vrolijk van de exuberante manier waarop de Nederlandse jetset haar feestjes viert en elke maand weer trots als een vers nummer van de drukker rolt.

Aan welke eisen moet een goede cover voldoen?

Als covermaker moet je potentiele lezers zien te prikkelen en te verleiden. Als je het goed doet kunnen ze er in de winkel niet aan voorbij lopen, en als je het nog beter doet kunnen ze de neiging niet weerstaan het blad in hun mandje te gooien. Want uiteindelijk draait alles om het commerciële succes.

Tegelijkertijd moet een cover herkenbaar zijn. Zelfs als je de naam afplakt moet je weten om welke titel het gaat. Quote heeft met haar sterk typografische covers in de afgelopen 30 jaar wat dat betreft een hele duidelijke beeldtaal gevonden.

Ondanks alle ervaringen uit het verleden weet je vooraf nooit welke cover het goed gaat doen. Soms zijn de verwachtingen hooggespannen, en is teleurstelling je deel. Gelukkig komt het andersom ook voor. Dat houdt het spannend, het is uiteindelijk toch een beetje een loterij.

rsz cover okt 14
Wat was je mooiste cover en waarom? 
Core Business vond ik zeer geslaagd, als een cover waarin het kenmerkende typografische ontwerp wordt gecombineerd met een fraai passend beeld.
En hoewel anders dan anders, vond ik ook onze Bloemendaal-cover zeer geslaagd. Als kijker ben je toch benieuwd van wie al die kasten zijn.

Op welke titel ben je stiekem jaloers vanwege mooie covers?
Zusterblad Esquire maakt prachtige ontwerpen. Neem die met Jort Kelder die zich als de messias van de stijl liet kruisigen. Dat zoog me echt naar het schap.

Hebben bladen nog toekomst?
Absoluut! De ervaring van een papieren blad is onvergelijkbaar met digitale content. Juist bij een titel als Quote, dat zich scherp profileert met ongeëvenaarde fotografie. Overigens denk ik dat alleen tijdschriften die ook inhoudelijk iets unieks bieden het op de lange termijn zullen redden. Daarom dat wij ook stevig blijven inzetten op onderzoeksjournalistiek, informatie dus die je nergens anders vindt.

Wat ga je in het kort vertellen 17 mei en waarom moet iedereen komen luisteren en kijken?
Vanuit de gedachte dat juist de valpartijen leerzaam zijn, zal ik de toehoorders niet alleen onze coversuccessen laten zien, maar ook onze missers. Daarnaast zal ik ze trakteren op voorbeelden van de schitterende en kenmerkende fotoreportages die ons blad de afgelopen jaren hebben gesierd. Waarbij in sommige gevallen de verhalen over het productieproces soms nog spannender zijn dan het resultaat.

Partners

mtcontent klein

 

mtlogo

 

Persgroep 

 

 

 

 

 

 

Sponsor

Logo 123rf