• Home
  • Nieuws
  • Spreker Aart Aarsbergen | National geographic

Spreker Aart Aarsbergen | National geographic

Nieuws

Aart Aarsbergen (1953) heeft sinds lang zijn lot verbonden aan National Geographic. Hij werd in 2001 hoofdredacteur van de Nederlandstalige editie van het Magazine. Sinds 2003 combineert hij deze functie met het hoofdredacteurschap van National Geographic Traveler. In 2015 kwam daar National Geographic Historia bij. Verder is hij verantwoordelijk voor de websites.


Voordat Aarsbergen, die in Utrecht geschiedenis studeerde, bij National Geographic aan de slag ging, was hij in diverse functies werkzaam in de boekenuitgeverij, onder meer bij Agon en De Arbeiderspers. Hij omschrijft zichzelf als ‘een historicus met belangstelling voor het heden. Graag onderweg en nieuwsgierig naar de wereld.’

Aan welke eisen moet een goede cover voldoen?
Kort en goed: een cover moet intrigerend zijn, aandacht trekken en representatief zijn voor de inhoud van je blad. Maar dan is de volgende vraag: wanneer is dat zo? Dan begint de discussie pas echt.NG cover small

Wat was je mooiste cover en waarom?
De schoonheid is slechts ondergeschikt. Het belangrijkste is: is mijn cover effectief? Ik vind het maartnummer van National Geographic, dat door onze artdirector Eva Ooms is ontworpen, erg mooi. Opbouw, belettering, kleurgebruik, beeld: ik vind het allemaal zeer geslaagd. Maar of deze cover effectief is? Ik heb nog geen verkoopcijfers gezien.

Op welke titel ben je stiekem jaloers vanwege mooie covers?
Ik ben jaloers op titels zonder losse verkoop. Het lijkt mij heel leuk om alleen maar hele mooie covers te maken, met veel bijzondere effecten en typografische grapjes. Maar daarmee verkoop ik mijn tijdschrift niet in het schap.

Hebben bladen nog toekomst?
De komende tientallen jaren zal er zeker nog behoefte zijn aan print. Toen wij vorig jaar NationalGeographic Historia lanceerden, reageerden mensen blij: gelukkig een nieuw tijdschrift, leuk dat zoiets in deze tijd nog kan. Het blad verkoopt ook boven verwachting goed.

Wat ga je in het kort vertellen 17 mei en waarom moet iedereen komen luisteren en kijken?
Ik wil heel praktisch vertellen hoe wij in Nederland de covers voor National Geographic selecteren. Het kiezen van een cover is geen wet van Meden en Perzen, er is geen blauwdruk voor. Het is zoeken naar een juiste balans van ingrediënten: onderwerp, coverbeeld, goede teksten. Soms lukt het, soms niet. De beste cover kies je achteraf, als je de verkoopcijfers krijgt.

Partners

mtcontent klein

 

mtlogo

 

Persgroep 

 

 

 

 

 

 

Sponsor

Logo 123rf